Impact of Early Gadget Use on Development in Children Aged 1-3 Years in Asmorobangun Village, Puncu District, Kediri Regency
Penggunaan Gadget Dini pada Anak Usia 1-3 Tahun terhadap Perkembangan di Desa Asmorobangun Kecamatan Puncu Kabupaten Kediri
Keywords:
Gadget use, child developmentAbstract
The development of the times requires a person to introducing gadgets from an early age. Children become less social and communicate with other people. This causes children to receive the right stimulus less than optimally, resulting in delays in aspects of motor development and child socialization. The aim of this research is to analyze the relationship between early gadget use in children aged 1-3 years. This type of research is analytic correlation uses the method crossectional. Variable independent This research is the use of gadgets and variables dependent child development. The research was carried out on May 13-26 2024 at Posyandu Asmorobangun Village. Population of 98 respondents using simple random sampling technique obtained a sample of 79 respondents. The research used the KPSP questionnaire. used the Spearman rho statistical test. Results showed that the category of gadget use was in the moderate category with doubtful child development as many as 21 (26.6%), the results, it showed a value of (p=0.000) This shows that (p<0,05) which shows that there is a relationship between early gadget use and the development of children aged 1-3 years. Use of gadgets with high intensity in early childhood can have various kinds of impacts or negative influences on the individual's physical and psychological well-being on the child's development, including gross motor skills, fine motor skills, language, as well as socialization and independence.
Downloads
References
1. Damayanti, E., & Nasrul, M. A. 2020. Capaian Perkembangan Fisik Motorik Dan Stimulasinya Pada Anak Usia 3-4 Tahun. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 67-80. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v5i2.2699
2. Haryanti, A. E., & Qolistiani, Q. 2019. Efektivitas Permainan Flower Circuit Terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 44. https://doi.org/10.17977/um053v2i2p44-52.
3. Sopiyati. 2021. Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 2(6). https://doi.org/10.7777 /jiemar.v2i6.230.
4. Puspitasari etal. 2021. Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Se- Kecamatan Bangkinang Kota Kabupaten Kampar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 31-39. https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i1.1667.
5. Sahriana, N. 2019. Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. Jurnal Smart Paud, 2(1), 60. https://doi.org/ 10.36709/jspaud.v2i1.5922.
6. Subarkah, M. A. 2019. Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr‚ÄØ: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1). https://doi.org/10.31000/rf.v15i1.1374.
7. Wika Widiana. 2022. Penggunaan Gawai Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha Volume 10, Nomor 3, Tahun 2022, E-ISSN: 2613-9650. https://doi.org/ 10.23887/paud.v10i3.51352
8. Nugroho et al. 2022. Peran Orang Tua dalam Mengurangi Dampak Negatif Penggunaan Gadget. Jurnal Obsesi‚ÄØ: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5425-5436. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2980.
9. Chikmah, A. M., & Fitrianingsih, D. 2018. Pengaruh Durasi Penggunaan Gadget Terhadap Masalah Mental Emosianal Anak Pra Sekolah Di Tk Pembina Kota Tegal. Siklus‚ÄØ: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(2), 295. https://doi.org/10.30591/siklus.v7i2.896
10. Anggraeni, S. 2019. Pengaruh Pengetahuan Tentang Dampak Gadget Pada Kesehatan Terhadap Perilaku Penggunaan Gadget Pada Siswa SDN Kebun Bunga 6 Banjarmasin. Faletehan Health Journal, 6(2), 64-68. https://doi.org/10.33746/fhj.v6i2.68.
11. Sujianti.(2018). Hubungan Lama dan Frekuensi Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Sosial Anak Pra Sekolah di TK Islam AL Irsyad 01 Cilacap.
12. Firdaus, Najmarani Devi, Burhanudin Ichsan, and M. Med. Hubungan Tingkat Pendapatan Keluarga, Tingkat Pengetahuan Ibu Tentang Stimulasi Perkembangan Anak, dan Sysca Syaputry, Asmariyah, Linda Yusanti, Dara Himalaya, Novianti| 12 JMK: JURNAL MEDIA KESEHATAN VOL. 16 Nomor 2 Desember 2023 Tingkat Pendidikan Ibu Dengan Perkembangan Sosial Anak Balita di Kota Madiun. Diss. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2018.
13. IDAI. 2019. Mengenal Keterlambatan Perkembangan Umum pada Anak.
14. Prastiwi, Meiuta Hening. "Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak Usia 3-6 Tahun." Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada 8.2 (2019): 242-249.
15. Kemenkes. Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Profil Kesehatan : 2019
16. Dewi, Arum Kusuma, Yuyun Yulianingsih, and Tuti Hayati. "Hubungan Antara penggunaan gadget dengan perkembangan bahasa anak usia dini." JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal) 2.1 (2019): 83-92.
17. Vitrianingsih. Hubungan Peran Orang Tua Dan Durasi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah Di Tk Gugus Ix Kecamatan Depok Sleman Yogyakarta. 2018
18. Rahmiati, Basri Aramico, and Eddy Azwar. "Hubungan Perkembangan Karakter Anak Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Usia 3-6 Tahun Di Desa Bener Pepanyi Kecamatan Permata Kabupaten Bener Meriah Tahun 2022." Journal of Health and Medical Science (2022): 118-129
19. Soetjiningsih,Perkembangan motoric kasar Anak Usia Dini,Metro Lampung: CV LadunyAlifatama, 2018
20. Jafri & Defega, 2020. Gadget Dengan Perkembangan Sosial Dan Bahasa Anak Usia 3 - 6 Tahun. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis, 3(1), 76-83.
21. Sujiono,Konsep-konsep motoric kasar,Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2020